دنا پلاس؛ مشخصات کامل + آپشن ها + معایب و مقایسه ماشین دنا پلاس (2)

از دیگر امکانات ایمنی این خودرو هم میتوان به سیستم هشدار دهنده امنیتی، دوربین عقب و ترمز و اشاره کرد. اگر قصد دارید امسال تارا بخرید، اما درباره مشخصات و امکانات آن اطلاعات زیادی نداردر این مقاله مشخصات فنی تارا را توضیح دادیم و انواع مدلهای تارا را معرفی کردیم. و اگر نیاز به قدرت موتور بالا دارید سراغ بنز بروید. در این روش فشار روغن در توربین و گیربکس بالا رفته و خودرو با شدت بیشتری لانچ میشود. به همین دلیل در گیربکسهای مدرن امروزی اجازه این کار به صورت الکترونیکی از مالک صلب میشود اما در گیربکسهای قدیمیتر که امکان اجرای چنین خطای بزرگی ممکن است، لازم است که راننده توجه بیشتری به رفتارها و عادتهای رانندگی خود داشته باشد. به منظور جلوگیری از بروز احتمالی چنین اشتباه بزرگی از دهه 1950 به بعد الگوی تعویض دنده به همراه قفل اهرم دنده یا الگو پلکانی تعویض دنده برای گیربکسهای اتوماتیک معرفی شد تا از تغییر ناگهانی و خطا راننده از یک دنده به دنده اشتباه خودداری شود. یک سال بعد از تولید و عرضه دنا پلاس به بازار، دنا پلاس توربو شارژ معمولی و در سال ۱۳۹۹، خودرو دنا پلاس توربو اتوماتیک، به وسیله ایران خودرو به مشتریان عرضه شد. ​​.


خودرو دیگنیتی

اولین مدل این خودرو به شکلی رسمی در سال 1972 ارائه شد و تاکنون با قدرت به حرکت خود ادامه میدهد. همچنین در سرازیریها و سربالاییهای تند و طولانی مانند سینهکش کوهستان، راننده باید با انتخاب دنده سنگینتر (دنده یک یا دو) از وارد آمدن فشار بیش از حد به گیربکس و پیشرانه (در سربالایی) و سیستم ترمز خودرو (در سرپایینی) جلوگیری کند. این وضعیت در دندههای سنگینتر از طریق سیستم تیپ ترونیک (انتخاب دستی دندهها) نیز قابل انتخاب است. عدم فشار پای شما بر روی پدال گاز به معنی دنده سنگین بوده که در سراشیبیها بسیار کمککننده است. اما به یاد داشته باشید که گاهی اوقات گیربکس در وضعیتی قرار میگیرد که ممکن است نتواند مثلا بین دنده سه و چهار تصمیم بگیرد. هر بار تغییر در وضعیت اهرم دنده به معنای به کار انداختن شیرهای برقی روغن (معروف به سولنوید/) در گیربکس است. در بسیاری از خودروهای نوین امروزی مجهز به کامپیوتر گیربکس (یا )، تغییر وضعیت دنده از جلو به عقب یا عقب به جلو تا زمان توقف کامل به صورت الکترونیکی به راننده داده نمیشود. در مکانیزم الکترونیکی با روابط الکترومغناطیسی و همچنین آهنرباهای وصلشده به آنها با هستههای آهنی و سیمپیچهای داخل جعبه دنده حرکت میل ماهک موجب میشود. ​​​!


به همین دلیل در هنگام بکسل کردن خودرو اتوماتیک متحرک جلو (FWD)، آن را از سمت جلو از زمین بلند میکنند یا در خودورهای متحرک عقب (RWD) پیش از بکسل کردن، میل گاردان آن را از پشت گیربکس یا قبل از دیفرانسیل باز میکنند که حرکت چرخها به گیربکس منتقل نشود. در صورت طولانیتر بودن توقف فراتر از پنج دقیقه، بهترین و منطقیترین کار قرار دادن گیربکس در وضعیت پارک و خاموش کردن پیشرانه است. پژو ۲۰۷I از نظر استهلاک و فرمانپذیری از شاهین بهتر است اما خودرو شاهین از امکانات، آپشنها و ایمنی بیشتری برای سرنشینان برخوردار است. در مورد طراحی داخلی اما شاهین کمی ضعیف ظاهر شده و نمای داشبورد آن پایینتر از حد انتظار به نظر میرسد. بیرینگ یا یاتاقان گیربکس که به چرخ دنده های هماهنگ کننده نیز از آنها یاد میشود با استفاد از چرخ دنده های که روی سطح خود دارند به سمت چرخ دنده مورد می رود و با چفت شدن با آن باعث حرکت چرخ چطور از سرقت خودرو جلوگیری کنیم؟ – آکادمی مالی مسعود دنده ها میشود.


رقابت آنها در شرکت های خریداری شده و حتی جزئیات سری ماشین های مختلف نیز کاملا پیدا است. بیشتر بخوانید: سیستم تعلیق خودرو چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟ انجام این کار در گیربکسهای قدیمیتر فاقد سیستم کنترل الکترونیکی مقدور است اما راننده باید آگاه باشد که به هیچ عنوان تا پیش از توقف کامل، وضعیت گیربکس را از عقب به جلو (یا برعکس) تغییر ندهد چرا که این کار با استهلاک بسیار زیاد گیربکس همراه خواهد بود. نقطه جوش خشک آن ۲۳۰ درجه سانتیگراد و نقطه جوش مرطوب آن حدود ۱۵۵ درجه سانتیگراد است. در این مدتی که در بازار حضور داشته همیشه نقد هایی بابت موتور آن به این محصول وارد بوده تا این که سایپا موتور گروه پژو سیتروئن را که به گفته مدیران این شرکت امتیاز و فناوری تولید آن را در قرار داد با سیتروئن به دست آورده بود را با کمک ایران خودرو به داخلی سازی و تولید انبوه رساند و در حال حاضر در این موتور خط تولید موتور ال ۹۰ با نام در حال تولید است.  ​&;​​​​!